Kdz.Ereğli Ziraat Odası Başkanlığı 2000 yılında
kurulmuştur. Odamızın faaliyet alanı içerisinde 44 tane mahalle, 3 tane belde ve 93 tane köy
bulunmakta olup toplam(Aktif Pasif) kayıtlı üye sayısı 19,139'dur.
KANUN: 6964 sayılı
kuruluş kanunumuzun 5184 sayılı kanun, tüzük ve yönetmelikleri çerçevesinde
Odamız, kanunda yazılı esaslar uyarınca meslek hizmetlerini görmek, çiftçilerin
müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, meslek disiplin ve ahlakını kollayıp
gözetmek, çiftçilikle işgal edenlerin mesleki hak ve menfaatlerini korumak
amacıyla kurulan, tüzel kişiliğe sahip kamu kurumu niteliğinde meslek
kuruluşudur.
GÖREVİ: Tarım ve
çiftçilikle ilgili haber ve bilgileri toplamak, kamu ve özel kurum, kuruluşlara
faaliyet konuları ile ilgili önerilerde bulunmak, çiftçi kayıtlarını tutmak,
çiftçilikle ilgili bilgi ve belgeleri düzenleyip ilgili kuruluşlara vermek,
yurt içi veya yurt dışı fuar, sergi düzenlemek ve katılmak, müsabakalar
düzenlemektir.
ODA MECLİSİ: Oda
meclisimiz her iki ayda bir toplanıp, oda içinde veya çiftçiler arasında
doğabilecek ihtilafların çözümüne çalışmak, muhtaç çiftçi ve köylülere Odaca
yapılacak teknik ve içtimai yardımları karara bağlamaktadır. Kanunun Odalara
verdiği vazife ve salahiyetlerin kullanılması için, Oda yönetim kurulu
tarafından hazırlanacak talimatnameleri tetkik ve tasdik etmekle yükümlüdür.
ODA YÖNETİMİ: Yönetim
Kurulumuzun ise ayda bir gün toplanarak, mevzuat ve Türkiye ziraat odaları
birliğinin genelge, genel yazı ve diğer kamu kurum ve kuruluşlardan gelen üst
mercilerin kararları dairesinde Odanın işlerini yürütmek ve Odadan kanuni
vazifelerini gerçekleştirmek için lüzumlu olan işleri yapmak. Çiftçiliğe ait
veya Oda üyelerine müteallik belgeleri tasdik etmek, mesleki toplantılara
Ziraat Odalarından gönderilecek temsilcileri seçmek görevidir.
BİNA: Çiftçimize
girdileri temin etmek için bir satış yeri, destek teşvik ve kredilerin gerçek
sahiplerine ulaşabilmesi, çiftçi ve üretici belgesi vermek için evrak kayıt
odası, başkan odası, genel sekreter odası ve de toplantı salonu bulunmaktadır.
FAALİYETLER: Gelişen teknolojiye ayak uydurabilmek, üyelerimize daha seri ve daha doğru hizmet sunabilmek amacıyla gerekli olan donanım ve yazılımlar temin edilmiştir. Çiftçi kayıt sistemi çalışmaları gerekli olan çiftçi veri girişleri sağlanmış, güncellenmiş, üyelerimize uzun süre hizmet edebilecek bir veri tabanı ortaya çıkarılarak çiftçilerin hizmetine sunulmaktadır.
TARİHÇESİ: Ziraat
Odaları, ilk kez 1881 yılında çıkarılan bir tüzükle kurulmuştur. 1881-1897
döneminde ziraat odalarının sayısı 99’a yükselmiştir. Bu yıllarda, genel olarak
bir danışma kurulu niteliğinde olan ziraat odalarından beklenilen hizmetler
yeterli görülmemiştir. 1912 yılında çıkarılan bir tüzükle ziraat odalarının
ilçe düzeyinde kurulması sağlanmıştır. Başlangıçta, ziraat odalarına yeterince
mali kaynak temin edilemediğinden, odalar kendilerinden beklenen görevleri
yapamamışlardır. Cumhuriyet döneminde, 1937 yılında yürürlüğe giren, 3203
Sayılı Ziraat Vekaleti Vazife ve Teşkilatı Kanunu’nun 6 ve 7 inci maddelerine
göre, ziraat odalarının yeniden canlandırılmasına çalışılmış ve bu amaçla 1940
yılında birçok ziraat odasının seçimleri yapılarak teşkilatlanma ağı genişletilmiştir.
Ancak, başarılı bir sonuç elde edilememiştir. Sonraki yıllarda, ziraat
odalarının, çiftçileri bünyesinde toplayan aktif bir kuruluş olmaları için özel
bir kanuna ihtiyaç olduğu anlaşıldığından, böyle bir kanunun çıkarılması
yönünde çalışmalar yapılmıştır. 6964 Sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları
Birliği (TZOB) Kanunu 1963 yılında yürürlüğe girmiştir. Ancak, kanuna ilişkin
tüzüğün zamanında çıkarılmaması nedeni ile ziraat odalarının faaliyete
geçmeleri 1963 yılından itibaren başlamıştır. Aradan geçen süre içerisinde,
6964 Sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat odaları Birliği Kanunu’nun bazı maddeleri,
1971 yılında 1330 Sayılı Kanun’la, 1984 yılında 2979 Sayılı Kanunla, 2004
yılında is 5184 ve 5234 sayılı Kanunlarla değişikliklere uğramıştır. Çiftçilik
ile uğraşanların yasal kuruluşu olan ziraat odaları da, diğer meslek
kuruluşları gibi hukuki dayanağını Anayasa’dan alan kamu kurumu niteliğinde
mesleki kuruluşlardır. Nitekim, Anayasanın 135 inci maddesinden
anlaşılabileceği gibi “kamu kurumu niteliğindeki mesleki kuruluşlar” ancak
kanunla kurulabilmektedir. 6964 Sayılı Kanun’un 5184 Sayılı Kanun’la değişik 2
nci maddesine göre, her ilin merkez ilçesi ile bağlı ilçeler ayrı ayrı ilgili
ziraat odasının faaliyet alanı sayılmaktadır. GÖREVLERİ Ziraat odalarının görev
tanımı, 6964 Sayılı Kanun’un 5184 Sayılı Kanun’la değişik 1 inci maddesinde
yapılmıştır. Buna göre; “Ziraat odaları, meslek hizmetleri görmek, çiftçilerin
müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, meslek faaliyetlerini kolaylaştırmak,
çiftçilik mesleğinin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak,
meslek mensuplarının birbirleri ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve
güveni hakim kılmak, meslek disiplin ve ahlakını kollayıp gözetmek, çiftçilikle
iştigal edenlerin mesleki hak ve menfaatlerini korumak amacıyla kurulan, tüzel
kişiliğe sahip kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.” Ziraat
odalarının görevleri 6964 Sayılı Kanun’un 3 üncü maddesinde ayrıntılı olarak
belirtilmiştir. Ziraat odalarının bu maddede belirtilen görevleri; çiftçi
kütükleri tutmak, kayıtlı üyelerine girdi temin etmek ve dağıtmak, kamu ve özel
kurum ve kuruluşlara faaliyetleri ile ilgili önerilerde bulunmak ve iş birliği
yapmak, tarım ve tarımsal kalkınma ile ilgili toplantılar düzenlemek ve bu tür
toplantılara katılmak, laboratuar, müze, örnek ziraat işletmeleri, çiftçi
danışmanlık merkezleri kurmak, sulama, kurutma, ağaçlandırma, toprak koruma ve
verimliliği artırma konularında çalışmalar yürütmek, sosyal amaçlı çalışmalara
destek olmaktır. Birliğin (TZOB) görevleri 6964 Sayılı Kanunun 24 üncü
maddesinde belirtilmiştir. Bunlar; tarımsal politikaların genel menfaatlere
uygun olarak yürütülmesi amacıyla gerekli çalışmalarda bulunmak, tarımla ilgili
görüşlerini Hükümete ve kamuoyuna duyurmak, çiftçilerin hak ve menfaatlerini
korumaktır. Bunun için, çiftçilerin uygulanan politikalar hakkındaki
düşüncelerinden yararlanarak raporlar hazırlanmaktadır. Böylece, tarım
sektörünün ülke ekonomisine yaptığı katkının arttırılmasına ve çiftçilerin
ekonomik ve sosyal yönlerden gelişmesine çalışılmaktadır. Ayrıca, tarım sektörü
ile ilgili toplantılara iştirak edilmekte veya bu tür toplantıların
düzenlenmesi konusunda çalışmalar yapılmaktadır. Tarım ile ilgili yeni kanun
teklifleri hazırlanmakta ve hazırlanan kanun teklifleri ile ilgili görüş
bildirilmektedir. TZOB’nin bir diğer işlevi de, Hükümet yetkilileri ile
görüşmeler yaparak, çiftçilerin sorunlarını ve bunların çözümüne ilişkin
önerileri iletmesidir. Bunun yanı sıra, zaman zaman yapılan bölgesel
toplantılarla, çiftçilerin uygulanan tarım politikaları ile ilgili görüşleri
belirlenmektedir. ORGANİZASYON 6964 sayılı kanuna göre, her ilin merkez ilçe ve
bağlı ilçelerinde ziraat odasının kurulması gerekmektedir. Ülkemizde halen 727
ziraat odasında 4,5 milyona yakın çiftçi kayıtlıdır. Ziraat odalarının hemen
her belde, köy ve mahallede bir delegesi bulunmaktadır. Ülke genelinde köy
delegelerinin sayısı 35.000'den fazladır. Birliğimize ait tüm odalarda toplam,
15.000 yönetici ve 2500'den fazla personel bulunmaktadır. Birlik merkezinde ise
yaklaşık 70 kişi görev yürütmektedir. Merkezdeki idari yapılaşma; başta 10
kişiden oluşan Yönetim Kurulu Üyeleri olmak üzere, bir Genel Sekreter, teknik
ve idari olmak üzere iki Genel Sekreter Yardımcısı ile bunlara bağlı
birimlerden oluşmaktadır. Teknik Genel Sekreter Yardımcılığına bağlı birimler;
Teknik Hizmetler Kurulu Başkanlığı, Ticari ve Mali İşler Şube Müdürlüğü, Dış
İlişkiler Şube Müdürlüğü, Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü’dür. İdari
Genel Sekreter Yardımcılığına bağlı birimler ise Teftiş Kurulu Başkanlığı,
Hukuk Müşavirliği, Muhasebe Şube Müdürlüğü, Odalar ve Organizasyon Şube
Müdürlüğü, Özel Kalem Müdürlüğü, Personel ve İdari İşler Şube Müdürlüğü’dür.
Ayrıca, doğrudan başkana bağlı Başkanlık Danışmanları bulunmaktadır. Birlik Yönetim
Kurulu başta olmak üzere, il ve ilçe ziraat odalarının meclis ve yönetim kurulu
üye seçimleri için aşağıdaki süreç izlenmektedir. Odanın bulunduğu ilçe ve
merkez ilçede her yıl Eylül ayında köy muhtarlarınca köydeki üreticiler
hakkında ziraat odasına beyannameler teslim edilmekte, dört yılda bir; Aralık
ayında köy delege seçimleri yapılmakta, seçilen delegeler ile ertesi yıl Şubat
ayında ziraat odası seçimleri, Mart ayında ise ildeki ziraat odaları aralarında
genel kurul delege seçimi yapmakta, Mayıs ayında da Birlik genel kurulu ile
seçim süreci tamamlanmaktadır. Ayrıca il bazında, ülke genelinde 81 adet il
koordinasyon kurulu bulunmakta, kurul, ildeki ziraat odaları arasındaki
koordinasyon çalışmalarını yürütmektedir. Öte yandan, illerin bulundukları tarımsal
bölgeler dikkate alınarak oluşmuş bulunan 9 adet bölge başkanlığı bulunmaktadır.